Pulp: This Is Hardcore

Til sommeren dukker det engelske britpop-bandet Pulp opp på Øyafestivalen. På 90-tallet var de enorme, men har det med å bli glemt her i Norge til fordel for de enda mer populære britpopbandene Blur og Oasis (band jeg personlig aldri har likt). Jeg tror at få hadde trodd at de ville få sett bandet live igjen noensinne, med tanke på at de knapt nok har gjort noe sammen siden tidlig på 2000-tallet og  jeg synes derfor jeg kan utnytte anledningen til å reklamere litt for dem. Sangen This Is Hardcore er  fra albumet med samme navn fra 1998, og er i min mening en av deres aller beste sanger; ustyrtelig morsom og fantastisk bra musikalsk sett. Pianosoloen på starten er verdt mye av sangen i seg selv (og den eplegrønne ringen til pianist Candida Doyle skulle jeg gjerne ha hatt selv).

Musikkvideoen er dessuten også et supert eksempel på bandets rimelig sære humor. Dette er musikk til å bli i godt humør av.

Om Jennukka
Medieviter med hovedfokus på film. Interessert i film, musikk og litteratur, og det er det jeg i hovedsak kommer til å skrive om her. Det vil være en blanding av nytt og gammelt, en del jeg liker og enkelte ting som jeg kanskje ikke syns er så bra.

One Response to Pulp: This Is Hardcore

  1. Henjaco says:

    Herlig dramatisk låt. Selvom jeg ikke hørte så mye på britpop i 1990-årene, så har jeg jo etterhvert skjønt at jeg kanskje har gått glipp av noe. Jarvis Cocker er jo en kontroversiell fyr som media har likt å boltre seg med – og som de har brukt mye spalteplass på. Personlig likte jeg godt hans stunt da han under Brit Award utdelingen i 1996 spurtet opp på scenen i spontan protest mot det stormannsgale showet til Michael Jackson. Modig gjort. Han skaffet seg nok noen nye venner, men også mange fiender på dette. Jeg må si jeg har sans for kompromissløse rockere som tør å stå for noe (en egenskap som dagens kommersielle musikkbransje synes å ha tatt kverken på). Skal sjekke opp nøyere CD katalogen til både Pulp og Jarvis. Interessant at bandet har samlet seg igjen og at de kommer til Øya til sommeren.

Legg igjen en kommentar

