Alice in Chains: Would? – til minne om Mike Starr

Igår, 9. mars, døde den tidligere Alice in Chains-bassisten Mike Starr. Jeg velger å minne ham her med bandets store hit Would?

Sangen ble skrevet av bandets gitarist Jerry Cantrell, og er å finne på albumet Dirt fra 1992. Visstnok er den skrevet om vokalisten i bandet Mother Love Bone Andrew Wood, som døde i 1990. Til tross for at bandet forstatte å spille i årene som kom, forlot Starr bandet ikke lenge etter at dette albumet ble utgitt.

Dette er en av mine Alice in Chains-favoritter. Under omstendighetene får man virkelig høre etter  på bass-åpningen på låta, den er ganske stilig.

Om Jennukka
Medieviter med hovedfokus på film. Interessert i film, musikk og litteratur, og det er det jeg i hovedsak kommer til å skrive om her. Det vil være en blanding av nytt og gammelt, en del jeg liker og enkelte ting som jeg kanskje ikke syns er så bra.

2 Responses to Alice in Chains: Would? – til minne om Mike Starr

  1. Henjaco says:

    Dette er en veldig bra låt. Full av rå energi, Fett lydbilde. Når du først skal hedre Mike Starr, så kan du jo gjerne ta med vokalisten Layne Thomas Staley i samme slengen. Han gjør susen her i denne låta. Layne døde i 2002 av en overdose. Same old story. Hva er det egentlig med disse grønsj bandene fra Seattle? Som Nirvanas Cobain, så Staley and Starr. Grønsjens gudfar, Jimi Hendrix var også fra Seattle. Vi veit jo alle hvordan han endte sine dager. Ser ut som om det må ha vært (og er) mye dop i denne byen i USAs nordvestlige hjørne. Skulle ikke forundre meg om selveste Chief Seattle, som ga byen sitt navn, også har sysslet med mind-expanding substances. Foreløpig har verken Pearl Jam eller Soundgarden forsynt de lokale kirkegårder med utblåste musikere (så vidt jeg veit). Eddi Vedder ser jo enda faktisk ganske frisk ut….

    • Jennukka says:

      Ja, jeg kunne ha nevnt Layne i samme slengen her, men ville først og fremst hedre mannen som døde bare noen timer før jeg skrev dette. Layne framstår virkelig som en av de store avdøde rockeikonene, men mange har det med å glemme/ikke legge merke til bassister. Veldig ufortjent. Bassgangen her er fantastisk, og er en av de virkelige kjennetegnene ved låta.

      Seattle-sounden er en helt spesiell ting. Nirvana er idag det mest refererte og kjente bandet fra akkurat denne perioden (årene før og etter 1990), men de er i min mening de minst interessante. Ved siden av de vi har nenvt, er det også flotte band som bl.a. Screaming Trees og Mudhoney. Sistnevnte spiller på Slottsfjellfestivalen i sommer, blir veldig gøy å se.

Legg igjen en kommentar

