Saras nøkkel

Jeg fikk for en stund siden forespørsel om å blogge om Saras Nøkkel, både boka og filmversjonen. Forrige uke så jeg filmen på kino, og jeg kastet meg over boka like etterpå.

Boka ble skrevet av Tatiana deRosnay, og forteller den fiktive fortellingen om en liten jentes sjebne under den svært virkelige massearrestasjonen/deporteringen  av franske jøder i 1942, ledet av fransk politi. En hendelse som framstår som en skamplett i fransk krigshistorie, mest fordi det var franskmennene som sto bak, ikke de tyske okkupantene.

En tidlig julimorgen blir ti år gamle Sara og hennes familie vekket av at politiet dundrer på døra. Snarrådig som hun er, låser Sara lillebroren inn i et skjult skap i veggen og ber ham vente der til hun kommer tilbake. For de skal vel bare til et forhør, og komme tilbake senere på dagen?

60 år senere får den fransk-amerikanske journalisten Julia Jarmond i oppgave å skrive reportasje om massearrestasjonen for tidsskriftet hun jobber i. Da hendelsen viser seg å være løslig knyttet til hennes franske svigerfamilie, blir hun besatt av å finne ut hva som skjedde.

Julias historie fungerer hovedsakelig som en rammefortelling rundt den egentlige historien, som er historien om Sara. I første halvdel av boka byttes synspunktet stadig mellom Sara og Julia, en fortellerform som funker godt og skaper spenning og dynamikk. Hva som skjer med Sara og hennes familie er virkelig dramatisk og godt skrevet.

Dessverre fjernes Saras synsvinkel fra siste halvdelen av boka. Antagelig er det gjort for at vi som lesere, på lik linje med Julia, skal vente i spenning på resultatet av historien. Problemet er at hverken Julias livshistorie eller hennes besettelse av temaet virker særlig troverdig. DeRosnay bruker for mye tid på å beskrive Julias familie og omgangskrets, og utbroderer detaljer som har minimalt å si for historien. Her kunne boka med fordel ha vært strammet inn.

I tillegg framstår Julia, slik hun blir beskrevet, som overdrevet godtroende og naiv, og jeg bruker mye tid på å forundre meg over hva hun godtar fra den åpenbart håpløse ektemannen sin. I det hele tatt virker denne delen mer preget av kvaliteten til kiosklitteratur, framfor såkalt «seriøs» litteratur.

Filmen utkom i 2010 (2011 her til lands). Regi er ved Giles Paquet-Brenner, og i rollen som Julia er Kristin Scott Thomas, som virkelig har gjort karriere i fransk film de siste årene.

Filmen har hovedsakelig fokusert på Saras historie, noe den virkelig tjener på. Den dramatiske strukturen er betydelig tettere, og trekker oss inn i handlingen med stor intensitet. Fotoet er flott og gjennomarbeidet, og jeg ble virkelig sjøsyk i enkelte av de sterkere scenene: her skal vi virkelig føle elendigheten på kroppen. Valget av Mélusine Mayance i rollen som Sara var også bra, hun bærer rollen som den lille jenta med en innlevelse som er til å ta og føle på.

Filmen har også tjent på å gjøre Julias rolle mindre sentral. De lange skildringene av hennes privatliv er minimalisert, i tillegg til at hennes mann her framstår som mer sympatisk og mindre karikert. Ukeblad-fiksjonen er minimalisert, og det alvorlige temaet kommer derfor sterkere fram uten å bli en tårefarse.

I det hele tatt vil jeg si at dette er en god historie, og filmen er absolutt verdt å se. Særlig fordi temaet dekker en del av fransk historie som ikke nødvendigvis er lett tilgjengelig. For de som er glad i litteratur, vil jeg anbefale boka også, til tross for en svak siste halvdel.

Advertisements

Om Jennukka
Medieviter med hovedfokus på film. Interessert i film, musikk og litteratur, og det er det jeg i hovedsak kommer til å skrive om her. Det vil være en blanding av nytt og gammelt, en del jeg liker og enkelte ting som jeg kanskje ikke syns er så bra.

3 Responses to Saras nøkkel

  1. Flott med anmeldelse av både bok og film 🙂 Jeg har enda ikke fått lest denne, kjøpte den for lenge siden men har ikke kommet til det enda. Men tenker at dette er en fin bok for sommeren!

  2. terttu says:

    Fint å høre at filmen noen ganger er bedre enn boken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: