Triers skandale i Cannes

Den omdiskuterte regissøren Lars von Trier gjorde nylig skandale i Cannes, under pressekonferansen til hans nyeste film Melancholia.

Ifølge Filmmagasinet EKKO (og en haug med andre kilder) omtalte Trier seg selv som nazist (grunnet sine tyske røtter) og at han kunne sympatisere med Hitler. Utsagnet var ment som en spøk, men falt i dårlig jord hos styret til den store filmfestivalen. Trier har nå blitt persona non grata i Cannes med umiddelbar virkning, og er dermed ikke lenger ønsket på festivalen. Pressekonferansen kan sees i sin helhet her.

Jeg har full forståelse for at Trier forsøkte å fleipe. Ingen av uttalelsene var ment som seriøse. Likevel framstår han her som platt og usmakelig. En spøk som dette viser fullstendig mangel på dømmekraft og empati, og avslører Trier som et hult menneske. At filmfestivalen i Cannes ønsker å boikotte ham, er jeg derfor enig i. Uttalelsen hørte ingensteds hen i sammenhengen, og fungerte bare som provokasjon.

Om Jennukka
Medieviter med hovedfokus på film. Interessert i film, musikk og litteratur, og det er det jeg i hovedsak kommer til å skrive om her. Det vil være en blanding av nytt og gammelt, en del jeg liker og enkelte ting som jeg kanskje ikke syns er så bra.

3 Responses to Triers skandale i Cannes

  1. Ida says:

    Dumt sagt? Ja.
    Grunn til å bannlyses fra festivalen? Nei.

    Har film- og kunstverden virkelig blitt så fisefin at man ikke tåler den slags provokasjoner, selv når det bare er et hult forsøk på å provosere? Og jeg trodde det nettopp der man hadde plass til alle typer mennesker, også eksentriske idioter.

    Jeg er ikke så veldig fan av Trier, men tar meg selv i å forsvare han denne gangen.

    • Jennukka says:

      Jeg har egentlig sluttet å høre på hva Trier sier, men dumme spøker om folkemord synes jeg er og blir ufint uansett. Det er en ting å være eksentrisk, men det betyr ikke at man kan si hva som helst.

  2. Tore Andre says:

    Hei, er så enig så enig! Trier har en skrue løs, ja, det vet vi alle. Likevel må han ikke behandles annerledes enn andre, noe denne utkastelsen jo vitner bra om! 😉

Legg igjen en kommentar