Jane Austen’s Emma

Endelig, etter å ha tenkt på det i åresvis, fikk jeg lest Jane Austens klassiker Emma. Denne fortellingen om overklassepiken som leker ekteskapsmaker for sine venner, blir regnet som en av de store, engelske romanene og en flott satire over klassesamfunnet.

Den eneste Austen-boka jeg hadde lest fra før er Pride and Prejudice, en bok jeg synes var virkelig flott. Emma er også det, og virkelig verdt lesen om man liker bøker fra 1800-tallet.

Historien handler som sagt om Emma, datter av sognets mest velstående mann. Fullstendig klar over sin enestående posisjon (det er ingen andre overklassepiker i området), er hun arrogant og overlegen. Nylig har hun med sukssess klart å fungere som Kirsten Giftekniv for sin kjære guvernante, og dermed fått selvbildet sitt atter forsterket. Hun bestemmer seg derfor for å forsøke seg videre i ekteskapsplanleggingen for sine andre venninner – et forsøk som selvfølgelig ikke går som planlagt.

Boka skildrer ikke bare Emma og hennes liv, den går også svært godt inn i de andre personene som bor i sognet. Her er alle klassene skildret: bønder, fattige og enslige kvinner, oppkomlinger og nyrik middelklasse. Disse karakterskildringene er bokas sterkeste side, og løfter Emma opp til et nytt nivå. Personlig synes jeg bipersonene er mye mer interessante enn Emma selv. Satiren over klassesamfunnet er morsom, og tidivis ganske treffende. Snobberiet, særlig til den nyrike prestefruen mrs. Elton, er fortreffelig lesing.

Skal boka kritiseres for noe, er det at den er litt for lang, og at en større del av midtpartiet kunne vært forkortet. Samtidig føler jeg også at satiren tidvis blir overfladisk og at Austen ikke var helt seriøs i beskrivelsene sine. Likevel, dette er trivialiteter – boken er virkelig verdt å lese.

Om Jennukka
Medieviter med hovedfokus på film. Interessert i film, musikk og litteratur, og det er det jeg i hovedsak kommer til å skrive om her. Det vil være en blanding av nytt og gammelt, en del jeg liker og enkelte ting som jeg kanskje ikke syns er så bra.

2 Responses to Jane Austen’s Emma

  1. Ann-Kristin says:

    Dette er en bok som har stått i bokhylla og bare ventet på å bli lest…kanskje jeg skal begynne 🙂

Legg igjen en kommentar

