Gratis bøker gir nye opplevelser

Biblioteket i Tønsberg har denne uken gitt bort gratis bøker. Selvfølgelig måtte jeg ta en titt på hva dette var for noe. Ved første øyekast virket det som om det var veldig mye tull og dårlige bøker som ble gitt bort. Men etter en gjennomleting på ca 10 minutter klarte jeg likevel å finne noe spennende, og jeg kom hjem med en del nye bøker som jeg ellers aldri ville skaffet meg. Nå gleder jeg meg bare til å begynne på dem.

Arild Nyquist: Barndom

Dette er den eneste jeg har lest før, og antagelig den eneste av dem jeg faktisk ville ha kjøpt om jeg fant den i butikken. Som liten var jeg stor fan av Nyquist, og jeg synes at Barndom var veldig fin. Boka er Nyquists egne barndomsopplevelser fra da han vokste opp på Oslo-forstaden Røa. Jeg er selv vokst opp i det området, og som liten følte jeg meg derfor litt tilknyttet til hendelsene i boka. Jeg gleder meg til å lese denne igjen. Nyquist har et kjempeflott språk, og han er verdt å lese mest for det. Dessuten er denne boka ganske spennende. Beskrivelsen av da Nyquist-familien fikk et plutselig besøk av tyskere under krigen gjorde sterkt inntrykk på meg.

 

 

Carolyn Keene: Frøken Detektiv, «Kappløp med tiden» og «Uten et spor»

Da jeg var liten elsket jeg Nancy Drew-bøkene. De var kjempespennende og appelerte sterkt til min sans for privatdetektiver. Disse to bøkene har jeg riktignok ikke lest, men jeg kommer til å gjøre det etterhvert bare for å mimre litt. Nancy Drew er en skikkelig tøff jente, og jeg engasjerte meg sterkt i situasjonene hun rotet seg opp i.

 

 

Ella Hval: Jeg har alltid hatt vanskelig for å glemme

Dette er selvbiografien til skuespilleren Ella Hval. Jeg skal innrømme at jeg aldri har hatt noe forhold til henne, jeg vet svært lite av hva hun har drevet med. Men hun var gift med Rudolf Nilsen, min absolutte favorittpoet fra Norge. Og et kapittel i denne boka er viet til deres ekteskap. Jeg gleder meg til å lese det. Jeg har så langt observert at hun refererer en del av diktene hans i boka, så det blir gøy å se hva hun har å si om dem med tanke på at hun var så nær Nilsen.

 

 

Michael Ende: Jim Knapp og De ville 13

Michael Ende har skrevet to av de absolutt største barnebøkene i litteraturhistorien: Den uendelige historien og Momo – eller kampen om tiden. De er bøker som bør leses igjen og igjen, og aldri burde gå ut av print noensinne, fordi de er så ekstremt viktige kommentarer om samfunnet vårt. Jim Knapp og De ville 13 derimot, har jeg minimalt forhold til. Den er den andre boka om hittebarnet Jim Knapp. Jeg husker at jeg engang for sikkert snart 20 år siden begynte å lese den første boka, men jeg kom aldri så mye lenger en 3 kapittel. Husker ikke hvorfor, men tror kanskje jeg synes den var litt barnslig i forhold til de andre bøkene jeg hadde lest. Men jeg husker i hvert fall at handlingen var satt til en fantasiøy – som i seg selv kan bli spennende. Nå skal jeg gi denne en ny sjanse.

 

 

Judith Guest: Ordinary People

Robert Redford lagde en Oscar-vinnende filmversjon av denne boka rundt 1980, en film jeg synes var både bra, sterk og viktig. Men jeg visste aldri at den var basert på en bok, ikke før jeg sto med den i hendene på biblioteket for to dager siden. Jeg måtte jo bare ta den med meg – spennende å se om boka gjør like sterkt inntrykk som filmen.

Handlingen tar for seg en familie som er sterkt preget av to svært tragiske hendelser. Den eldste sønnen i huset døde i en båtulykke, og noen måneder senere prøvde den yngste sønnen å ta livet av seg. Historien starter (i hvert fall i filmen) en stund senere, da yngstesønnen kommer hjem fra mental institusjon hvor han har tilbragt en god stund og forsøker å tilpasse seg samfunnet igjen. Hjemme venter en velmenende far og en følelsesmessig distansert mor. En kombinasjon som skaper mer problemer enn noe annet.

Boka står høyt på lista mi over «må lese».

Om Jennukka
Medieviter med hovedfokus på film. Interessert i film, musikk og litteratur, og det er det jeg i hovedsak kommer til å skrive om her. Det vil være en blanding av nytt og gammelt, en del jeg liker og enkelte ting som jeg kanskje ikke syns er så bra.

4 Responses to Gratis bøker gir nye opplevelser

  1. Henjaco says:

    Minner meg om at jeg fremdeles har boka (Barndom), som jeg lånte av Lisbeth for å lese for deg og Lina når dere var små (hehe). En gang traff jeg Arild Nyqvist på «Håndverker’n» for å forberede et foredrag han skulle holde for Barne- og Ungdomsfaglig Forum. Vi blei sittende et par timer og prate. Det var så mye ved ham som minte meg om meg sjøl, min egen oppvekst. Språket, dønn ærlig. Han var så ukunstlet, rett fram. Vi lo mye, men etterpå, da jeg kom ut på gata, var nok ikke tårene så langt unna. Barndommen kan være så brutal, og hysterisk morsom på samme tid. Hos Arild Nyqvist lever disse to motsetningene side ved side.

  2. Ann-Kristin says:

    Gratis bøker er alltid bra 🙂 I like 🙂

Legg igjen en kommentar

