Natural Selection – en film av Robbie Pickering

Det er sjelden jeg ser filmer på kino uten å ha lest om dem på forhånd. «Yrkesskade» har gjort at jeg jeg får med meg informasjon om det meste av hva som settes opp på norske kinoer, uansett hvor kort filmene går. Derfor var det en uvant opplevelse da jeg ble fristet med på Oslo Filmfest (filmfestival i Oslo som gikk av stabelen forrige uke) for å se den eneste norske kinovisningen av Robbie Pickerings prisvinnende* Natural Selection. Jeg ante ingenting om filmen, og visste derfor heller ikke helt hva jeg skulle forvente.Tittelen ga meg en idé om at den kunne være en science fiction eller «gal vitenskapsmann»-aktig thriller, men så feil kan man altså ta. Hva jeg fikk var en ganske underlig og jordnær komedie om søken etter familie.

Vi treffer Linda White (glimrende spilt av Rachael Harris), en kvinne som har levd et sterkt religiøst liv med sin mann Abe et sted i Texas. Linda er steril, derfor nekter mannen å ligge med henne ettersom sex uten å lage barn er er en synd. Sjokket er derfor stort da Linda får høre at Abe har fått slag etter å ha donert sæd hos en fertilitetsklinikk. Linda bestemmer seg for å lete opp et av barna som har blitt til på grunn av dette slik at Abe kan få treffe en av dem før han dør. Barnet blir Raymond, som viser seg å være en rimelig bøllete og ufin narkoman på flukt fra loven. Naiv og beskyttet som Linda er, er hun fullstendig uforberedt på hva som kan skje. Resultatet er en road-movie av den svært komiske typen.

Filmen lever på det skrudde manuset, også skrevet av Pickering, og solide rolletolkninger av hovedrolleinnhaverne. Både Harris og Matt O’Leary, som spiller Raymond, er vanvittig sjarmerende på hver sin sære måte. De bidrar til å gi karakterene sine en dybde og ektehet som er sjelden i amerikansk film… eller sjelden innenfor det amerikanske studiosystemet. Amerikansk independentfilm (som Natural Selection er) er i særklasse på karakterer som dette.

Jeg bare håper filmen blir utgitt på dvd her til lands, da det er en film som kan sees ofte. Og satser på at Robbie Pickering lager mange filmer fremover. Dette er bare hans andre film, men fyren viser et enormt talent og jeg tror han kan gjøre det stort.

*filmen fikk bl.a. juryprisen og publikumsprisen på festivalen South by Southwest 2011.

Om Jennukka
Medieviter med hovedfokus på film. Interessert i film, musikk og litteratur, og det er det jeg i hovedsak kommer til å skrive om her. Det vil være en blanding av nytt og gammelt, en del jeg liker og enkelte ting som jeg kanskje ikke syns er så bra.

Legg igjen en kommentar

